uvod prihlaska historie kontakt sponzor
 
 
 




 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

"V době největšího rozmachu motorového sportu podařilo se nám získati i pro Brandýs nad Orlicí jedinečnou sportovní atrakci, která má získati našemu automobilismu zájem a přízeň v nejširších vrstvách obyvatelstva. Známý aerovkářský organisátor Ing. C. V. Hess dal krásný podnět, kterého ujal se pražský Aero Car Club a Tělocvičná jednota Sokol v Brandýse nad Orlicí. Tak došlo k tomu, že v našem kraji koná se dnes první automobilový okruh. Pro letošní ročník zúčastní se soutěže pouze členové pořádajícího Aero Car Clubu na vozech Aero. Aerovkáři jsou nejagilnějšími sportovci a mají ve svých řadách spoustu vynikajících závodníků, kteří jsou našimi hlavními representanty doma i v cizině. Zajisté chcete věděti něco bližšího o jezdcích, které dnes spatříte. Vláďa Formánek je jedním z nejúspěšnějších čsl. závodníků a je rozhodně z nich nejpopulárnějším. Získal letos krásné úspěchy v Zakopaném v Polsku, v Alpské jízdě, v Rallye do Monte Carla, doma pak v závodu 1000 mil čsl., kde získal cenu Ministerstva národní obrany. Ivan Hodač je novým objevem v našem automobilovém sportu. Jeho krásné umístění v závodu 1000 mil, start v Krakonošově okruhu, v Telči a v Plzni ukazují, že Hodač se brzy propracuje mezi "esa". Ota Nimshaus jede opět poprvé po svém úrazu v závodu na 2000 km Německem. Jeho tabulka úspěchů v posledních dvou létech prozrazuje mnoho. Vladimír Henn je rovněž novým objevem. Jezdec líbivého stylu, snaživý a technicky velmi dobrý. Všude, kde startoval získal si přízně všech diváků. Podobně i Sobička, který úspěšně debutoval letos v Krakonošově okruhu a prozrazuje velmi dobré závodnické kvality. Wiedersperg a Sehnal mají mají již více let známé jméno. Wiedersperg je znám svou Aerovkou, kterou si specielně postavil jako závodní vůz a dobře se s ním uplatnil. Sehnal je jezdec akrobat, který přivádí obecenstvo v úžas. Pohl a Liška jsou jména nejznámějších našich bývalých motocyklových mistrů, kteří nyní stejnými mistry jsou i na Aerovce. Na výpočet celé řady velkých jejich úspěchů nestačila by nám snad celá stránka. Novozámský jezdí závody sice teprve rok, ukázal se však jako skvělý jezdecký talent za má v krátké době za sebou řadu cenných úspěchů. Vidra má rovněž v sobě tisíce kilometrů na závodních drahách. Kpt. Pulkrábek je jedním z nejpopulárnějších soukromých jezdců. Paní Zdena Veselá projela s Modrým Teamem Evropou a Afrikou a absolvovala již více rychlostních závodů. Můžete tedy z těchto několika řádek posouditi, že pořadatelé vynasnažili se, aby překvapili Vás nejpečlivějším výběrem nejlepších závodníků. které zřídka spatříte všechny v některém z největších závodů. Náš okruh má tedy krásný začátek, a věřme, že ještě krásnější bude mít budoucnost."

Motor Revue, 1934

"Někdy v létě v roce 1933 projížděl Vilém Hess krásné okolí města Brandýsa nad Orlicí. Zaujal ho zajímavý terén, který přímo sváděl vytýčit závodní automobilový okruh. Protože Vilém Hess patřil k "šíleným" fanouškům", ale zároveň byl zaměstnancem továrny Aero, členem Aero Car Clubu, kolegou i přítelem mnoha automobilových závodníků, uplynul od nápadu k realizaci "pouhý rok". Pouhý, ale plný jednání, plánování a zařizování. V srpnu 1934 už byl v Brandýse nad Orlicí, odstartován I. ročník závodů automobilů na trati: Brandýs nad Orlicí - náměstí, Brandýs nad Orlicí - lázně, Olešná, Rviště, Perná, Brandýs nad Orlicí. Trasa měřila 11,4 km. První ročník Brandýského automobilového okruhu v roce 1934 byl ještě nesmělým začátkem tříleté tradice. Jely jen automobily ve třech třídách. Další ročníky 1935 a 1936 už ale ukázaly správný výběr trati, kvalitu organizace i oblibu mezi závodníky i diváky. Přilákaly kvalitnější účast z řad závodících, kvalitnější stroje, větší počet novinářů, oficiálních osobností a v neposlední řadě i více diváků. Přibyla i kategorie juniorů a sportovních vozů a ve III. ročníku závodily už i motocykly a sportovně upravené závodní vozy. Počet tříd se zvýšil ve II. ročníku ze tří na šest a ve III. ročníku pak dokonce na jedenáct. Také řada odměn a cen byla delší a bohatší. Závody to bývaly slavné. O tom hovoří nejen programy, ale hlavně vzpomínky, kteří byli "při tom". Sportovní úroveň závodů byla na svoji dobu nezvykle vysoká, a to již od prvního ročníku. Týkalo se to hlavně bezpečnostních a organizačních opatření. Vždyť třeba povinné používání přileb pro jezdce i spolujezdce nebylo v té době ještě běžným jevem ani na některých významných evropských tratích a závodech. Podobné to bylo i s přísnými technickými předpisy při přejímání vozů k závodům, při technických kontrolách i zápisu vozů, povinný trénink na vytyčené trati i dodržování startovních časů. Všechna tato organizační opatření byla na svoji dobu velice přísně dodržována. Start celého klání byl ve všech ročnících na brandýském náměstí u hudebního pavilonu, kde byla také postavena hlavní tribuna, stanoviště komentátora, soudcovská tribuna, stanoviště technické kontroly, startéra, lékaře, mechaniků a pod. Na náměstí byla ohrazená depa přejatých vozů, stánky s občerstvením, benzínová pumpa i depa mechaniků a služeb. Pochopitelně i davy diváků, kteří chtějí vidět to nejpodstatnější ze závodu, to je start a cíl a slyšet "z první ruky" komentář známého spisovatele, automobilového propagátora, cestovatele a jezdce v jedné osobě, F. A. Elstnera. Ten totiž ohlašoval a komentoval první dva ročníky. Ve třetím ročníku přepustil své místo tehdy jednomu z nejznámějších závodníků, Bohumilu Turkovi. Na náměstí tedy vše začínalo..."

Brandýské listy, nedatováno

"Včera patřil Brandýs motoristům. Hukot a řev jejich motorů, přerušovaný jen občas mohutným reproduktorem, hlásající poslední zprávy, byl budíčkem brandýského občanstva a současně nejkrásnější předehrou velkého dne. Závod byl dobře připraven, dík dobré a usilovné práci pořadatelstva, které nalezlo všude plné pochopení. Brandýs, položený v malebném údolí Orlice, byl cílem tisíců návštěvníků nejen z nejbližšího okolí, ale i ze vzdálených míst, jak se dalo zjistit podle značek četných aut z Prahy, Moravy, ba i ze Slovenska. Včerejší závodní meeting v Brandýse nad Orlicí měl základní jeden znak: připravovali jej aktivní sportovci, kteří nezapomněli ani na požadavky diváků, ani na potřeby závodníků, ať již ze starých routinerů nebo začátečníků. Rozdělení závodu na několik samostatných částí přispělo jen k zajímavosti celého podniku a pořadatelé zasluhují uznání za zaranžování závodů juniorských, jež v silničním okruhu nejsou nikde praktikovány. Pražský Aero Car Club za pomoci sokolské jednoty v Brandýse nad Orlicí uspořádal velmi pěkný sportovní podnik, který měl i krásnou návštěvu. III. závod motocyklů a automobilů na Brandýském okruhu konal se v neděli dopoledne za účasti mnoha tisíců diváků. Po stránce sportovní byl to jeden z nejlépe obeslaných závodů v letošním roce.

Malý vůz, 1936

 
 
 
 











Veškerá autorská práva vyhrazena. Kopírování a publikování jakýchkoli materiálů z tohoto webu je bez předchozího písemného souhlasu autora zakázáno! © Štěpán Zapadlo